ASK Hedeland er en fusionsklub mellem Automobil Sports Klubben og Hedelands Motorklub, der selv er en fusionsklub i Roskilde. Formålet med fusionen er at skabe en slagkraftig klub, der både kan løfte store sportslige arrangementer til glæde for motorsporten i Danmark og give gode vilkår samt byde på sociale arrangementer for medlemmerne.
ASKs historie
Historien om Automobil Sports Klubben (ASK) starter den 5. december 1930 til den stiftende generalforsamling i Ungarsk Vinhus i København. Anledningen var tre idemænd Jens D. Ramsing, Max Schreiner og Aksel Premer, der synes at bilerne kom i anden række i Sports Motor Klubben under Dansk Motor Union. Førstnævnte var i øvrigt klubbens sekretær frem til 1955 med undtagelse af et enkelt år. Dengang var den mest udbredte løbstype orienteringsløb. Man lavede også ballonløb i samarbejde med Politiken, hvor en luftballon blev sendt op og bilerne så skulle følge den og først komme frem til den, når den landede. Men der var også tid til at producere en såkaldt færdselsfilm, der blev vist i 1931 og formentlig er verdens første af slagsen. I 1932 blev motorløb på offentlige veje forbudt, men opfindsomheden var stor i ASK og de opfandt to løbs typer både trial-løb hvor der blev kørt om kap på afspærrede områder og hubertus jagt, hvor en bil agerede ræv og de andre jagtede den. Sidstnævnte idé kom fra skovridder Martensen-Larsen.
KDAKs sportsafdeling
I 1936 blev ASK optaget som en sportsafdeling af Kongelig Dansk Automobil Klub (KDAK), men ordningen gav ikke mange nye medlemmer til KDAK, der gav bilsporten den kolde skulder og lukkede sportsafdelingen allerede i 1938. Herefter fortsatte ASK som selvstændig klub, men under 2. verdenskrig lå motorsporten stille. ASK var tilgengæld på banen igen i 1946 med et af de første motorsportsløb på Ravnsholmbakken nord for Lyngby samt ringvejsløbet på den næsten færdige ringvej mellem Glostrup og Herlev. Samarbejdet med Politiken genoptod med isløb på parksøen i Utterslev Mose, hvor der samledes penge ind til fattige Københavnske børns ophold på landet.
Roskilde Ring
Klubbens næste store bedrift var opbygningen af Roskilde Ring og driften af banen. Øvelserne startede i 1953 og i vinteren 1954/1955 blev arbejdet med at anlægge banen sat i gang. Klubbens kasser Svend Harbjerg Kristensen, var i det daglige premierløjtnant ved Ingeniørtropperne. Og han fik den lokale CF-kolonne til at udjævne og planere grusgraven i Roskilde, som et led i deres uddannelse. Herefter blev selve banen etableret. Den 5. juni 1955 var der åbningsløb og 30.000 tilskuere strømmede til. Roskilde Ring var en succes. Banen blev brugt blandt andet til Formel 1 løb frem til 1968.
Rally vejen frem
ASKs næste store satsning var vejsporten, for selvom mange medlemmer kørte gokart og på Roskilde Ring, havde vejsporten ikke ligget stille. Op gennem 60’erne blev Rallye Baltic et kæmpe løb, der i 1964 strakte sig over 1.300 km, få år senere mere end fordoblede man distancen!Løbet fik EM status og blev senere til Sachs Rallye Baltic efter hovedsponsoren. Klubben afholdt også et vinterrally, der kom til at hedde Rallye Monte Carlebo, en let omskrivning af det kendte løb i Monaco og startbyen Karlebo i Nordsjælland.
Nyt tilhørs sted
I 1969 fik klubben for første gang et klubhus, der blev stillet til rådighed af Gladsaxe Kommune på Gladsaxevej 66 i Søborg. Borgmester Erhard Jacobsen var med til indvielsen og herefter var klubhuset åbent hver mandag og onsdag. Klubaftenerne var ikke et nyt fænomen, tidligere havde man holdt til på KDAKs lokaler, Cirkelordenens Selskabslokaler, i Politikens foredragssal, Ny Rosenborg og ikke mindst Officersbygningen mellem Industrienshus og Voksmuseet ved Tivoli.
Klubdagene tager over
De store rallyer var velarrangerede, men ASK var også en klub hvor gode ideer blev ført ud i livet. Kai Østerby ville gerne arrangere klubdage på Ring Knutstorp og selvom der skulle gå tre år fra forslaget blev stillet i 1974 til det blev gennemført, så var det en stor succes. En slags forløber for nutidens track days, men hvor fokus var på, at man skulle køre så meget som muligt. Først opdelt i klasser, men dagen sluttede med røverheatet, hvor de hurtigste fra de forskellige klasser kørte mod hinanden. Og på den måde kunne man se en Porsche 911 få klø af en Opel Kadett GT/E. Sideløbende blev der fortsat afholdt rally og pålidelighedsløb. Mini Miglia – igen skøn fordanskning af det italienske Mille Miglia – blev genoplivet i 1979, og kørte frem til 1985.
Arven fra Roskilde Ring
Klubdagene forstætter og ASK afholder i 1989 DM finale på Ring Knutstorp. Og op gennem 90’erne stiller ASK løbsledelse og flagdommere til rådighed for blandt andet de historiske racerklasser og er blandt andet med til at afvikle første historiske racerløb i København i forbindelse med kulturåret i 1996. Klubbens øvrige aktiviteter er herefter primært et klubmesterskab i Gokart samt i de senere år Viggo Trophy for oldboys medlemmer. Men arven fra Roskilde Ring har også arbejdet for motorsporten i de seneste par årtier. Blandt andet var ASK med til at købe en ejendom ved Roskilde Racing Center i Hedeland, hvilket var essentielt for at banen overhovet kunne godkendes. Ligeledes har klubben både hjulpet Københavns Gokartbane og Barmosen ved at stille lån til gokarts og asfalt.
Hedelands Motorklub
Hedelands Motorklubs historie vil blive tilføjet på siden her.